A 2020-as Dakar Rally a szaúd-arábiai főváros, Rijád közelében ért véget – az ikonikus verseny 12. szakaszát a TOYOTA GAZOO Racing csapatából Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel nyerte meg. A páros keményen küzdött, hogy behozza 10 perc 17 másodperces hátrányát és felzárkózzon az első helyre, megvédve a 2019-ben megszerzett bajnoki címet. Dacára annak, hogy az utolsó szakaszon a legjobb időt érték el, a Toyota Hilux legénysége 6 perc 21 másodperccel elmaradt céljától a közel 8000 kilométeres tereprally végén.
A Toyota mégsem szomorkodhat az ezüstéremmel, a vállalat versenyistállója által indított mind a négy csapat sikeresen befejezte a versenyt, a Dakaron életében először induló Fernando Alonso is szép eredménnyel zárt. További ok az ünneplésre a japán autógyártó számára, hogy teherautómárkája, a Hino a Team Sugawara révén kategóriájában az első helyen zárta a legendás megmérettetést, épp úgy mint a Team Land Cruiser Toyota Auto Body. Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke személyesen köszönte meg a pilóták és a támogató csapat erőfeszítéseit és a szurkolók támogatását.
A Toyotának nem sikerült ugyan a címvédés, a TOYOTA GAZOO Racing Dakar csapatának vezető pilótája, Nasser Al-Attihah és navigátora, Mathieu Baumel hiába voltak végig az első helyen autózó Carlos Sainz – Lucas Cruz páros sarkában, egy navigációs tévedés és két lerövidített szakasz miatt végül a második helyet szerezték meg, a csapat és a Hiluxok azonban remeken helyt álltak a világ legkeményebb tereprally versenyén. A Toyota világszintű elnöke, Akio Toyoda, aki Morizo becenéven maga is a TOYOTA GAZOO Racing mesterpilótája, az alábbiakban olvasható nyílt levélben köszönte meg az emberfeletti erőfeszítéseket, hihetetlen küzdőszellemet, és persze a szurkolók lelkes támogatását.
„Célba ért a 2020-as Dakar Rally mezőnye!
Először is szeretném elismerésemet kifejezni az összes versenyzőnek, akik teljesítették ezt a a 8000 kilométert. Nasser és Mathieu: gratulálok a második helyezésetekhez a Hiluxszal. Kár, hogy nem sikerült másodszor is győznötök, de igazán impozáns volt, ahogyan a rally második felében harcoltatok. Egy újabb évre üresen hagyom a 2019-es győzelmi trófea melletti helyett az irodámban.
Emellett ünneplem a többi Hilux-legénységet is, Ginielt és Alexet, Bernhardot és Tomot, valamin Fernandót és Marcot, amiért sikerült célba érniük.
Tavaly év elején, amikor Detroitban találkoztam Fernandóval, elmondta nekem az álmát, hogy szeretne indulni a Dakaron. Végigkövettem, ahogy felvállalta ezt a kihívást, és megbirkózott számos nehézséggel: megtanulta, hogyan kell megjavítani az autót, ha defektet kap, vagy ha éppen felborul. Amikor ez történt, csak kiszedte a törött szélvédőt, és ment tovább. Amióta a Toyota tereprally-csapatában van, autózott párszor szélvédő nélkül, de sosem aggódtam miatta. Tudtam, megoldja ezt is, ahogyan a Formula 1-ben is mindig helytállt. Jó esélyt láttam arra, hogy ez velünk még gyorsabban megy majd! De a viccet félretéve: hiszem, hogy Fernando élvezte ezt a kihívást, és azt is, hogy az élmezőnyben küzdhetett. Örülök, hogy sikerült megadnunk neki ezt a lehetőséget.
Szeretnék gratulálni a Hino Team Sugawarának, illetve Sugawarának, Somemiyának és Mochizukinak, sorozatban tizenegyedik győzelmükhöz a teherautók géposztályában (max. 10 literes motor). Sajnálom, hogy a másik teherautó – ami egy új modell – feladta a versenyt. Elismerésem az összes csapattagnak, akik keményen dolgoznak azért, hogy ’egyre jobb teherautókat’ építsünk. Nagyon köszönöm mindenkinek.
Szeretnék gratulálni a Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC) legénységének, kategóriájukban sorozatban a hetedik győzelmükhöz. Christian és Jean-Pierre, elismerésem!
Akira és Laurent, nektek is gratulálok a második helyezésetekhez, és megértem az érzéseiteket…
A célba érést követően Akira Miura üzent nekem. Szeretném megosztani az üzenetét (bár nem kértem erre engedélyt tőle): ’Peruban akadtak valamivel nehezebb szakaszok is, de az idei Dakaron olyan útvonalak is voltak, amiket nemigen használnak. Nehéz terep, tele kövekkel, ami sok gondot okozhat egy autónak. A versenyzőknek is folyamatosan koncentrálni kell. Emellett, bár az autók és a pilóták is alkalmazkodtak az évről évre egyre gyorsabb dél-amerikai Dakarhoz, rengeteg volt a defekt. Ehhez a rallyhoz inkább kitartás kell, mint gyorsaság, e tekintetben a szakaszok jól fekszenek a Land Cruisernek. A legnagyobb eredményünk idén az, hogy a győzelemért küzdhettem Christiannel. Vannak, akik szerint nem jó a csapaton belüli rivalizálás, idén mégis így döntöttem. Ezzel a megközelítéssel teljesen más szintű koncentrációval és kiélezett érzékekkel vezethettem. Végig arra gondoltam, hogyan mehetnék gyorsabban? Úgy hiszem, ez volt az első alkalom, amikor elértem a Land Cruiser korlátait. A hatalmas dűnék már-már ijesztőek voltak, de teljes lendülettel futottam nekik. Ezt nagyon élveztem, és közben még többet megtapasztaltam a Land Cruiserben rejlő potenciálból. Összességében nagyszerű volt az idei Dakar.’
Mindebből teljes mértékben átérzem azt a szemléletet, hogy ’az utak formálják az autókat’ és, hogy az emberek és az autók is fejlődnek az autóversenyzés extrém körülményei között.
A Toyota csoportnál arra törekszünk, hogy egyre jobb autókat készítsünk. Ebben segít, hogy világszerte sokféle utat és terepet bejárunk. Köszönöm folyamatos támogatásukat!”