Az iparági szakértők már a tavalyi év elején azzal számoltak, hogy 2019 a 7 új modell bemutatásával valóságos környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modellinváziót bemutató Toyota éve lehet, az értékesítési eredmények pedig nem is cáfoltak rá a várakozásokra.
2019 történelmi sikert hozott az egyetlen év alatt hét új modellt bemutató Toyota számára
valós magyarországi újautó piacon a márka 12168 új autó értékesítésével történetében először a harmadik helyen végzett (a kivonásokat nem figyelembe vevő statisztika szerint 12613 új autó eladásával szintén előre lépett a márka, a hatodikról az ötödik helyre).
Mindezt ráadásul úgy sikerült elérnie a Toyotának, hogy – bár a kiírás feltételeinek 6 Toyota modell is megfelel – a nagycsaládos autóvásárlási támogatás jelentette forgalomnövekedésből csupán korlátozottan vette ki a részét: a Proace kisbusz különböző modellváltozatai, vagy épp a Land Cruiser nem számítanak klasszikus családi autónak, míg a Prius Plus magasabb árfekvése miatt volt a program adta lehetőségekkel elő családok körében ritkább választás.
A siker kulcsa tehát kétségkívül az autógyártó környezetbarát modellinváziója volt: egyetlen év alatt jelentkezett vadonatúj generációval a világ legnépszerűbb SUV-ja, a RAV4, a világ legkelendőbb személyautója, a Corolla (utóbbi ráadásul mindjárt három karosszériaváltozatban, két eltérő teljesítményű hibrid hajtással), valamint a világ legkedveltebb felső-középkategóriás limuzinja, az Európába 15 év után visszatérő Camry, év végén pedig megújult a Toyota sláger crossovere, a C-HR is. A zöld invázió mellett belefért a Toyota legendás sportautója, a Supra 17 év utáni feltámasztása is, amelynek korlátozott számban elérhető modelljeit szintén elkapkodták.
Siker a magánvásárlók körében és a flottapiacon is
A kivonásokkal tisztított 2019-es magyarországi újautó piacon a flottavásárlók körében egy helyet előre lépve a negyedik helyen zárt, jól mutatva, hogy a vállalati felhasználók is egyre inkább leteszik voksukat a környezetbarát, emellett pedig rendkívül kedvező üzemben tartási költségeket jelentő öntöltő hibrid elektromos hajtás mellett. A magánvásárlók körében a Toyota a tavalyi évhez hasonlóan a harmadik legkedveltebb márka volt idehaza, a kivonásokkal tisztított és az azokat nem figyelembe vevő piacon egyaránt.
Rengeteg új vásárlót hoztak az új modellek
A Corolla önmagában, 2928 darabbal szegmensének harmadik helyén zárt, az ötajtós és kombi változatai által váltott Auris (1018 darab) modellel együtt ugyanakkor 3946 darabbal a Toyota dominálta a szegmenst. Az új RAV4-re akkora volt a kereslet, hogy a gyártó egyszerűen nem tudott belőle eleget szállítani, az 1635 darab 2019-ben átadott modell azonban így is biztosította a szegmens második helyét a Toyota számára. A Camry érkezése szintén felkavarta az állóvizet, a 2019-es szűkös allokáció miatt ugyanakkor csak 207 darab jutott Magyarországra, amivel a szegmens nyolcadik helyén végzett a modell, bőven van tehát tér az előrelépésre idén, a modell elérhetőségének javulásával.
Jól szerepeltek ugyanakkor a meglévő modellek is: a csupán az év végén frissülő C-HR 1688 darabbal a szegmensének második helyén végzett, akárcsak a Hilux 1315 darabbal vagy épp az Aygo 505 darabbal, míg a Yaris 2232 darabbal a képzeletbeli dobogó harmadik helyére fért fel.
2020: ismét egy év amely a Toyotáé lehet?
Bár a Toyota 2020-ra nem ígér olyan modellinváziót, mint amelyet a tavalyi évben tapasztalhattunk tőle, minden jel arra utat, hogy ez az év is a világ legzöldebb autógyártójának további európai és hazai erősödését hozhatja.
Hazai szinten nagy bővülési potenciált jelenthet a Toyota számára, hogy tavasszal érkezik a Proace City és Proace City Verso modell – utóbbi hétüléses változata ugyanis végre az a modell lesz, amely abszolút favoritja lehet a nagycsaládos autóvásárlási programnak. Legalább ilyen fontos tényező ugyanakkor az általános piac helyzet: rengeteg autógyártó néz szembe komoly kihívásokkal annak köszönhetően, hogy az új európai környezetvédelmi szabályozás miatt nem egy korábban népszerű modelljét egész egyszerűen le kell vennie a kínálatából, a meglévő modellek esetében pedig – ha nem akarnak veszteségesen üzemelni – áremelésekre kényszerülnek és szállítási fennakadások is várhatóak.
Ezzel szemben a Toyota európai eladásainak már tavaly több mint a felét tették ki a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modellek (az autógyártó prémium márkája, a Lexus esetén ez az arány még ennél is megdöbbentőbben magas, 96%), így a piac legszélesebb, a haszongépjárműveket leszámítva gyakorlatilag minden szegmens lefedő hibrid modellkínálata révén az autógyártó könnyedén teljesíti majd azokat az előírásokat amelyek a többi gyártónak olyan nagy fejfájást okoznak.
Az Európában értékesített modelljeinek több, mint 75%-át itt is gyártó Toyota esetében így nem lesznek eltűnő modellek vagy szállítási fennakadások, ahogyan extrém áremelések sem. A márka tudatosan fel is készült a helyzetre, évindító ajánlatai pedig meglehetősen attraktívak. Ha ez nem volna elég, érkezik fontos új Toyota az év második felében is: nyár végén mutatkozik be a márka legnépszerűbb európai modellje, a Yaris vadonatúj generációja, év végén pedig a RAV4 plug-in hibrid elektromos változata is megérkezik a kontinensre. Ráadásul alacsony flottaszintű károsanyagkibocsátásának köszönhetően a Toyota megteheti, hogy a sportautók szerelmeseinek is kínáljon meglepetést ebben az évben is az új Yaris GR és a Supra 2 literes változata révén.
„A 2019-es példátlan környezetbarát modellinvázió után 2020 részben a konszolidáció, részben a további növekedés éve lehet számunkra. A tavaly bemutatott és elképesztően sikeresnek bizonyuló vadonatúj RAV4, Corolla és Camry esetében rövidülnek a szállítási idők, az idei lesz az első teljes éve az immáron a Corollához hasonlóan 2 eltérő teljesítményű öntöltő hibrid elektromos hajtással elérhető új C-HR-nek, tavasszal érkezik a Proace City és a nagycsaládos autóvásárlási programban résztvevők által régóta várt Proace City Verso, nyár végén a vadonatúj Yaris, késő ősszel pedig a vadonatúj RAV4 plug-in hibrid. Mindezeken felül bemutatkozik az év során a Supra 2 literes változata és a WRC versenyautónk által ihletett Yaris GR sportautó is.” –avat be Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációs vezetője.
„Impozáns sor ez önmagában is, a piaci környezet és a számos versenytársunkat sújtó szállítási nehézségek, áremelések és eltűnő modellek fényében ugyanakkor kétségkívül hatalmas lehetőségeket rejt a Toyota számára az idei év, amelyre komoly ajánlatokkal készültünk már most, az év elejétől. Az említett modellek mellett ezen felül a haszongépjármű és személyszállító fronton, a Proace és Proace Verso modellek tekintetében is erősíteni szeretnénk pozíciónkat, hasonlóan a pickup szegmensben hagyományosan erős szereplő Hiluxhoz. A versenytársak kvázi eltűnésével egyedülálló helyzetben van népszerű városi kisautónk, az Aygo is, amely ennek köszönhetően akár rekordévet is produkálhat.” – véli a szakember, hozzátéve hogy várakozásaik szerint mindezek fényében 2020, 2019-hez hasonlóan ismét a környezetbarát átállást már több, mint két évtizede a világ első öntöltő hibrid elektromos autója, a Prius bemutatásával megkezdő, és azóta világszerte közel 15 millió hibrid autót értékesítő Toyota éve lehet.