Toronymagas előnnyel, 3827 új autó értékesítésével,11,8%-os piaci részesedéssel zárta az első negyedévet a Toyota a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon. Hasonlóan remekelt a japán autógyártó prémium márkája, a Lexus is, amely 34,3%-al növelte értékesítéseit hazánkban január és március között. A világ legzöldebb autógyártójának sikeréhez hozzájárult az idén életbe lépő 95 g/km-es új európai flottaszintű emissziós határérték is: míg a legtöbb autómárka ennek túllépése miatt komoly áremelésekre, illetve bizonyos modellek és hajtásláncok megszüntetésére kényszerült, a Magyarországon is közel 50%-ban hibrideket értékesítő Toyota és közel 100%-ban hibrideket eladó Lexus könnyűszerrel a határérték alatt tudott maradni. A Toyotát és a Lexust sem kerülte ugyanakkor el a koronavírus járvány hatására a regisztrációk és a szerződéskötések tekintetében márciustól tapasztalható erőteljes lassulás, ennek hatásai azonban vélhetően a második negyedévi értékesítéseknél érhetőek majd számottevően tetten a magyarországi piacon.

A piac legszélesebb öntöltő hibrid elektromos modellportfólióját kínáló Toyota értékesítései az év első három hónapjában mintegy 42,8%-al bővültek a mindössze 0,7%-al növekedő hazai újautó piacon. Ezzel a magyarországi újautó piac zöldülésének élharcosaként is ismert autómárka piaci részesedését 3,5 százalékponttal 11,8%-ra növelve végzett az élen, míg a legzöldebb prémium márkaként jegyzett Lexus 34,3%-os bővülést könyvelhetett el.

A két márka további szárnyalása, különösen az év hátralevő részében érkező új modellek ismeretében (a családi autóvásárlási program nagy favoritjának tekintett Toyota Proace City Verso és áruszállító testvérmodellje, a Proace City, a vadonatúj Toyota Yaris, a vadonatúj Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, az új 2 literes Toyota Supra, vagy épp a Lexus LC sportkupé kabrió változata) egészen egyértelműnek tűnt, ám az már most látszik, hogy ők sem tudják majd függetleníteni magukat a második negyedévben a koronavírus járvány hatásainak köszönhetően várható jelentős piaci lassulástól. Előnyt jelenthet ugyanakkor a Toyota és a Lexus számára, hogy szemben a legtöbb versenytársukkal megfelelő készletekkel vágnak neki a szinte valamennyi márkát érintő ideiglenes európai gyárleállások miatt várhatóan a kínálati oldalon is szűkösebb időszaknak, és az euróárfolyam alakulása miatti kiigazításoktól eltekintve áremelésekre sem kényszerülnek. Ők kínálják emellett a piac legszélesebb, mintegy 20 öntöltő hibrid elektromos modellből álló környezetbarát modellportfólióját, márpedig a zöld autók iránt igencsak megnőtt a kereslet idehaza: míg 2019-ben a Magyarországon eladott új autók tekintetében mindössze 6,9%-át tették ki a részben vagy teljesen elektromos autók, idén februárig ez az arány 15,6% volt, és minden jel szerint további növekedés várható e tekintetben.

Nem utolsó versenyelőny az sem, hogy a Toyota a piaci körülmények változására gyorsan reagálva megnyitotta az Online Toyota Autószalont, ahol a modell bemutatásától, kiválasztásától a szerződéskötésig minden lépés elvégezhető érintésmentesen, a digitális térben, sőt, a megérkező autó házhoz történő kiszállítására is van mód, amely a jövőben akár új sztenderdet is teremthet – mindezt úgy, hogy a Toyota márkaszervizek az érvényben lévő rendeleteknek megfelelő rövidített nyitva tartással, szigorú higiéniai óvintézkedések érvénybe léptetése mellett továbbra is várják a halaszthatatlan javítási és karbantartási munkákra bejelentkező ügyfeleket.

Valósággal szárnyaltak a Toyota modelljei az első negyedévben

A Toyota modelljei közül nem egy párját ritkító sikert ért el hazánkban január és március között: az Aygo 32,6%-os, a Yaris 27,8%os, míg a Corolla 27,6%-os szegmensrészesedéssel végzett az első helyen kategóriájában, de nem panaszkodhat a szegmensének második helyén záró C-HR (15,3%-os szegmensrészesedés, RAV4 (14,1%), Proace Verso (20,1%) és Hilux (32,3%) sem: a felsorolt modellek mindegyike növelni tudta piaci részesedését. A Lexus modelljei közül a szegmensének harmadik helyét megszerző NX zárt a legelőkelőbb helyen 12,7%-os szegmensrészesedéssel.

Az év hátralévő részében ismét felértékelődhet a vállalati flották és közbeszerzések szerepe

Az év első hónapjában a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon 52,7%-os tettek ki a flottabeszerzések, és 47,3%-ot a magánszemélyek vásárlásai. A Toyota értékesítéseinek mindeközben 47,1%-át, míg a Lexus eladások 69,6%-át tették ki a flottaeladások – utóbbi jól mutatja a környezetbarát japán luxusautómárka népszerűségét a vállalati felsővezetők körében. Attól függően, hogy milyen hosszúra nyúlik a vírus elleni védekezés időszaka, az év hátralévő részében a magánvásárlások visszafogásával ismét hangsúlyosabb lehet a vállalati beszerzések szerepe, ám az is minden korábbinál nagyobb hatást gyakorolhat az eladások alakulására, hogy melyik márka lesz az, aki tud szállítani, e tekintetben pedig a Toyota és a Lexus egyelőre előnyben van.